Polityka wydawnicza
InterAlia jest czasopismem publikowanym w otwartym dostępie. Wszystkie artykuły ukazują się na zasadach licencji Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Publikowanie w InterAlia nie wiąże się z opłatami.
Obowiązki redakcji
Redakcja dba o wysokie standardy akademickie: artykuły przyjęte do druku muszą mieć jasno sformułowaną tezę i czytelną argumentację, popartą stosownymi dowodami. W celu zapewnienia jakości każdy artykuł jest recenzowany przez dwoje recenzentów w trybie double blind. Redaktorzy dbają o wysoką jakość, dokonując wyboru zgłoszeń przesyłanych do recenzji i dobierając właściwych recenzentów do każdego zgłoszenia.
Redaktorzy kierują się wyłącznie względami merytorycznymi, bez względu na tożsamość autorów, ich pochodzenie, płeć, tożsamość seksualną itp.
Redakcja odpowiada na zgłoszenia i zapytania bez zbędnej zwłoki. Autorzy zawsze są informowani o statusie ich zgłoszenia, także w przypadku, gdy zostaje odrzucone.
Redakcja sprawuje nadzór etyczny nad procesem redakcyjnym. Redakcja odbywa regularne zebrania, podczas których redaktorzy wspólnie omawiają ewentualne kwestie etyczne.
Redakcja zobowiązuje się do niepublikowania prac naukowych, w których występują poważne uchybienia badawcze, w tym plagiat, przemilczenie autorstwa lub znaczącego wkładu osób trzecich (ghost-writing), przypisywanie autorstwa osobom, które nie uczestniczyły w tworzeniu dzieła (guest writing), tekst wygenerowany przez sztuczną inteligencję, nierzetelnie wykorzystane źródła, lub sfałszowane/sfabrykowane dane, również o charakterze przedstawień graficznych. Redaktorzy reagują na każde zgłoszenie nieprawidłowości o charakterze etycznym.
Członek redakcji w żadnym wypadku nie może wykorzystać do własnych celów zgłoszenia ani danych zawartych w zgłoszeniu przed publikacją artykułu.
Redakcja zapewnia archiwizację czasopisma oraz indeksowanie recenzowanych artykułów w naukowych bazach danych.
Zachowanie poufności
Zgłoszenia są traktowane jako poufne i nie mogą być okazane osobom innym niż redaktorzy, recenzenci i współpracownicy redakcji.
Obowiązki i oświadczenia autorów
Zgłoszenie tekstu do InterAlia oznacza, że autor/autorka/osoba autorska akceptuje następujące oświadczenia:
Przesyłając artykuł do czasopisma InterAlia autor/autorka/osoba autorska deklaruje, że przestrzega ogólnych zasad uczciwości akademickiej, a nadesłana publikacja nie została złożona czy opublikowana w innym czasopiśmie. W szczególności autor/autorka/osoba autorska deklaruje, że nadesłany artykuł jest jego/jej własną pracą, tzn. nie zawiera plagiatu ani nie pomija w wykazie autorstwa osób, które tworzyły publikację (ghost-writing), ani że nie występuje nie zgłoszony konflikt interesów. Wszelkie informacje o konflikcie interesów są ogłaszane wraz z artykułem. Jeśli konflikt interesów został ujawniony po ukazaniu się artykułu, redakcja publikuje sprostowanie.
Przesyłając artykuł lub inne dzieło, autor/autorka/osoba autorska deklaruje, że w pełni rozumie oraz stosuje się do następujących zasad dotyczących autorstwa:
a) Każda osoba, której wkład w powstanie dzieła był fundamentalnie istotny, tj. bez tego wkładu dzieło to nie mogłoby powstać, powinna być wskazana jako jako (współ-)autor/autorka/osoba autorska, przy czym wkład tej osoby musi być znaczący oraz bezpośredni. Każdy autor/autorka/osoba autorska powinna zatwierdzić ostateczną wersję dzieła i przyjąć pełną odpowiedzialność za jego treść i formę.
b) W przypadku dzieła autorstwa więcej niż jednej osoby, Redakcja wymaga oświadczenia określającego indywidualny wkład każdej osoby, w celu uniknięcia praktyki przypisywania autorstwa osobom, które nie uczestniczyły w tworzeniu dzieła (guest authorship).
c) Czynności takie jak pomoc w uzyskaniu finansowania, opieka naukowa (np. w przypadku promotora/promotorki/osoby promotorskiej lub przełożonego), pomoc przy pisaniu, edycja tekstu, korekta językowa oraz tłumaczenie nie stanowią współautorstwa. Osoby, które wykonały te czynności należy wymienić w podziękowaniach (acknowledgements).
d) Kolejność wymienienia poszczególnych autorek/autorów/osób autorskich zależy od nich samych i zostaje zakomunikowana redakcji przez autora/autorkę/osobę autorską, która kontaktuje się z redakcją. Dobrą praktyką jest zamieszczenie noty wyjaśniającej kryteria, jakimi kierowano się ustalając kolejność nazwisk (np. alfabetycznie lub według wkładu pracy).
Przesyłając artykuł lub inne dzieło, autor/autorka/osoba autorska przyznaje czasopismu InterAlia prawo do opublikowania tego dzieła w trybie online w jednym z wydań czasopisma. Ponadto autor/autorka/osoba autorska przekazuje InterAlia niewyłączne prawo do ponownej publikacji tegoż dzieła w tłumaczeniu, skróconej formie lub innej formie pochodnej, w publikacjach elektronicznych oraz drukowanych. Autor/autorka/osoba autorska wyraża też zgodę na wykorzystanie dzieła na warunkach licencji Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Przesyłając artykuł lub inne dzieło do czasopisma InterAlia, autor/autorka/osoba autorska zgadza się przestrzegać zasad dotyczących treści o charakterze seksualnym. Treści takie są akceptowalne, pod warunkiem że:
a) są ściśle związane z zawartą w tekście argumentacją i są wykorzystane w celach analitycznych, a nie tylko ilustracyjnych, oraz
b) ich użycie – o ile jest potencjalnie problematyczne z określonej perspektywy feministycznej, queerowej lub trans* – zostało należycie uzasadnione przez autora/autorkę/osobę autorską pod względem naukowym oraz etycznym.
Autor/autorka/osoba autorska zgłaszająca oświadcza i zapewnia, że posiada prawo do zgłoszonego artykułu i całej jego treści, w tym treści cytowanych wykraczających poza zakres dozwolonego użytku. Autor/autorka/osoba autorska zgłaszająca ponosi odpowiedzialność za wszelkie wady prawne zgłoszonego tekstu.
Udostępnianie danych
Redaktorzy zachęcają autorki/autorów/osoby autorskie do udostępniania danych źródłowych, jeśli tylko jest to wskazane. Wymóg udostępnienia danych osobom recenzującym może wystąpić w przypadku podejrzenia uchybień badawczych. Osobom publikującym zaleca się zachowanie danych źródłowych również na wypadek głosów polemicznych.
Artykuł może zawierać link do oddzielnego zestawu danych udostępnionych online w celu uzupełnienia, poszerzenia lub zilustrowania argumentacji zawartej we właściwym tekście. Będzie to szczególnie przydatne w przypadku zestawów danych, które mogą być trudne lub niemożliwe do zawarcia w artykule. Artykuł powinien jednak tworzyć spójną całość i być zrozumiały również bez sięgania do takiego zestawu danych.
Procedura recenzji
W większości przypadków proces wydawniczy rozpoczyna się w chwili nadesłania propozycji artykułu, a w nielicznych przypadkach pełnego tekstu. Po wewnętrznej dyskusji, jeżeli co najmniej dwie osoby z redakcji wyrażą zainteresowanie tekstem, osoby autorskie otrzymują informację o wstępnym zainteresowaniu publikacją maszynopisu. W przeciwnym wypadku otrzymują one wiadomość z wyjaśnieniem, dlaczego redakcja nie zdecydowała się przyjąć propozycji. Wiadomość może zawierać zaproszenie do ponownego złożenia propozycji po dokonaniu zmian, lub do przesłania innej propozycji w przyszłości.
Nadesłane artykuły są oceniane przez redakcję oraz, anonimowo, przez dwie osoby recenzujące na zasadach double blind review. Ocenie podlega przede wszystkim nowatorstwo oraz przestrzeganie ogólnie przyjętych standardów akademickich (stosowna metodologia, klarowność wywodu itp.). Osoby recenzujące są dobierane przez redakcję spośród polskich i zagranicznych uczonych specjalizujących się w danej dziedzinie, przy zachowaniu zasady braku konfliktu interesów. Osoba recenzująca rekomenduje jedną z poniższych opcji: „Przyjąć”, „Przyjąć po dokonaniu poprawek”, „Chcę przeczytać poprawiony artykuł, zanim podejmę decyzję” oraz „Odrzucić”.
W przypadku (warunkowego lub ostatecznego) przyjęcia artykułu do druku, autorka/autor/osoba autorska otrzymuje szczegółową listę poprawek sugerowanych przez redakcję i osoby recenzujące. Po przesłaniu poprawionego maszynopisu redakcja podejmuje ostateczną decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu tekstu. W niektórych przypadkach artykuł wysyłany jest do dodatkowej osoby recenzującej.
Dwie rekomendacje „Odrzucić” kończą proces wydawniczy. W takich przypadkach autorka/autor/osoba autorska otrzymuje szczegółowe wyjaśnienie decyzji.
W przypadku, gdy tylko jeden z recenzentów rekomenduje odrzucenie, zgłoszony artykuł jest przekazywany trzeciemu recenzentowi.
Autorki/autorzy/osoby autorskie mają prawo ustosunkować się w korespondencji z redakcją do tych uwag recenzenckich i/ lub redaktorskich, z którymi się nie zgadzają. Autorki/autorzy/osoby autorskie mają również prawo zakwestionować decyzję o odrzuceniu tekstu. W takich przypadkach redakcja ponownie konsultuje się z osobami, które recenzowały tekst.
Procesowi recenzji na zasadach double blind review podlegają jedynie prace naukowe. Publikujemy również recenzje książek, prace literackie i artystyczne, raporty, komentarze i inne materiały. Prace nierecenzowane ukazują się w osobnej sekcji numeru, jako np. „Varia”, „Notatki”, „Performans”, czy „Recenzja” i nie są indeksowane w bazach naukowych (np. Scopus).
Prace nadesłane przez osoby z redakcji przechodzą zwykły proces recenzji (double blind review), przy czym osoby recenzujące są wskazywane przez pozostałe osoby z redakcji, o ile nie są one współautor(k)ami recenzowanej pracy.
Obowiązki recenzentów
Recenzenci są winni odmówić sporządzenia recenzji, jeśli występuje konflikt interesów.
Podwójną ślepą recenzję stosuje się po to, by zgłoszenia były oceniane wyłącznie pod kątem merytorycznym, bez względu na tożsamość autorów, ich pochodzenie, płeć, tożsamość seksualną itp.
Recenzenci są zobowiązani do oceny zgłoszeń zgodnie ze standardami naukowymi dyscypliny, którą reprezentują. Powinni zgłosić każdy fakt i każde uzasadnione podejrzenie uchybienia badawczego.
Recenzenci powinni dotrzymywać terminów, do których się zobowiązali. Jeśli spodziewane jest opóźnienie w dostarczeniu recenzji, powinni o tym bezzwłocznie powiadomić redakcję.
Recenzent w żadnym wypadku nie może wykorzystać do własnych celów zgłoszenia ani danych zawartych w zgłoszeniu przed publikacją artykułu.
Postępowanie w razie uchybienia
Uznajemy plagiat w każdej formie za zachowanie nieetyczne.
Każde podejrzenie związane z plagiatem jest badane przez redakcję. Jeśli plagiat został potwierdzony, zgłoszenie zostaje odrzucone.
Jeśli autorzy przedstawiają materiał już opublikowany, czyli popełniają autoplagiat, zgłoszenie zostaje odrzucone jako nieoryginalne.
W przypadku nieujawnienia tożsamości autora (ghost-writing) lub przypisania autorstwa osobie, która nie miała znaczącego wkładu w powstanie artykułu (guest authorship), zgłoszenie zostaje odrzucone ze względu na wadę prawną.
Jeśli redakcja zostanie powiadomiona o uchybieniu w opublikowanym już artykule, postąpi zgodnie z wytycznymi COPE.
Polemiki i sprostowania
Redakcja weźmie pod uwagę ewentualne propozycje polemicznych debat oraz sprostowań ogłaszanych po ukazaniu się pracy naukowej. Przed podjęciem decyzji o publikacji polemiki lub sprostowania redakcja skonsultuje tę propozycję z autorkami/autorami/osobami autorskimi, a w uzasadnionych przypadkach także z osobami, które recenzowały artykuł.